دربین شهرهای ایران، شهر قم از نظر ممهمانداری شهره آفاق است و به شهر همیشه میزبان معروف، بخش بزرگی از بار سنگین این مهمان نوازی شهر کریمه بر عهده هتلداران است، اما دغدغه آنها چیست؟ فعالان این بخش با چه مسائلی دست به گریبان هستند، با یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه هتلداران قم که از نزدیک دستی بر آتش دارد و از موفق ترین های جامعه خودش محسوب می شود گفتگویی انجام داده ایم، به هتل خورشید می رویم تنها جایی که می توانی بهترین و زیباترین نمای حرم فاطمه معصومه(س) را در مقابل چشمانت داشته باشی واینک گپ و گفت ما با مدیر هتل خورشید قم:

برای آشنایی یک بیوگرافی مختصری داشته باشیم؟
عماد محمود پور هستم متولد سال ۱۳۵۸ تحصیلاتی دانشگاهیم در زمینه عمران بود که پس از اشتغال در هتلداری به سمت مدیریت رفتم در واقع موج مرا تا دکترای این رشته پیش برد.

چه شد که به هتلداری روی آوردید؟
ماجرا از این قرار بود که پدرم با راه وشهرسازی پروژه های مشارکتی انجام می داد و جزو ۱۰۰شرکت برتر انبوه سازی بود من هم در کنارش بودم تا اینکه سال ۱۳۸۰یک پروژه ای بین قم و اصفهان پیشنهاد شد پروژه اصفهان در چهار باغ بود پروژه بسیار خوبی هم بود پدرم اعتقاد زیادی به قم داشت و می گفت من وامدار شهر مقدس قم هستم حتما باید در این شهر یک کاری انجام دهم و این فرصت پیش آمد پدر گفت ترجیح من این است که با قم کار را شروع کنیم چون بانو فاطمه معصومه(س) ما را طلبیده ما هم به اطاعت از امر پدر به قم آمدیم و در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۸۲ساخت پروژه هتل خورشید را آغاز کردیم در ابتدا هدفمان ساخت یک هتل ده طبقه بود که به مشکل حریم حرم برخوردیم مجبور شدیم ارتفاع را کاهش دهیم و سه طبقه روی پیلوت ساخته شود حال بماند که با چه مشکلاتی در گیر بودیم. دراین زمینه استاندار وقت آقای محتاج خیلی به ما کمک کرد تاکنون پیش نیامده بود که ما پروژه ای را که می سازیم دست خودمان نگهداریم وقتی هتل خورشید ساخته شد پدر گفت چه توفیقی از این بالاتر که در شهر خواهر امام رضا بخواهی از زائران پذیرایی کنید این پروژه را نمی فروشیم دست خودتان بماند و در آن مشغول شوید مدیریت هتل را نیز برعهده داشته باشید، از خواسته پدر اطاعت کردم آن موقع من با مدیریت هتلداری آشنایی نداشتم، هیچ علم وتجربه خاصی این زمینه نداشتم روان شاد آقای الهامی مدیر هتل آزادی تهران که سابقه زیادی دراین زمینه داشت به کمک من آمد من در آن مدت در همه بخش های هتل وارد شدم ودر هر بخش سه ماه سخت کار کردم ودر کنارش دوره های آموزشی را هم گذارندم سال ۱۳۸۸ ایشان که دیگر کلی از کارهای هتلداری را به من آموخته بود شبی که با آقای مستقیمی رئیس جامعه هتلداران قم جلسه داشتیم ایشان گفتند که دیگر نمی توانند همکاری کنند و گفتند «عماد » خودش هست آقای الهامی به تهران برگشت و من هم مدیریت هتل را بر عهده گرفتم تا به امروز که در خدمت شما هستم.

همانطور که می دانید هتلداری یک صنعت است مستلزم فراگیری آموزش هایی است بفرمایید در کنار تجربه عملی در این زمینه چه دوره هایی را گذرانده اید؟
اخلاقم این است کاری بلد نباشم اصلا ورود نمی کنم مگر اینکه تخصصش را داشته باشم در این ده سال آموزش های مرتبط با هتلداری به صورت ممتد ادامه داشته و دارد، دوره ها به صورت عمومی برگزارشده و همه شرکت کرده اند چرا که معتقدم ما یک خانواده ایم در مجموعه ما رئیس و مرئوس وجود ندارد. از مبانی گرفته تا تخصصی دورهای متعددی برگزار شده مانند میزبانی، آداب تشریفات حتی دوره های که شاید عده ای تخصصی ندانند مثل دوره های امداد و کمک های اولیه، این را زمانی لازم دیدم که سال ۹۳ یکی از مهمان ها بعد از خوردن نهار در حین رفتن به اتاقش ایست قلبی کرد، آنجا بود که گذراندن دوره امداد را هم برای خودم و هم برای پرسنل ملزم دیدم جدا از بحث هتلداری این آموزش ها هم لازم بود بنابر این با همکاری هلال احمر این دوره را برگزار کردیم همه استقبال کردند که باز خورد خوبی داشت.درادامه دورهای آتش نشانی را برگزار کردیم به صورت کارگاهی، بچه ها دیگر ترس و دلهره را کنار گذاشته اند استفاده از کپسول را می دانند از این بابت خاطر من مدیر هم آسوده است.

از نظر ویژگی های فردی یک هتلدار باید چگونه باشد؟
در این شغل مسئولیت پذیری حرف اول را می زند، داشتن اعتماد به نفس بالا، توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف، منظم بودن وخوشرویی از لازمه های این شغل محسوب می شود.

از دید من بحث نبودن آموزش تشریفات نقصی است که در قم وجود دارد، جامعه هتلداران نمی خواهد این نقص را برطرف کند؟
من خودم دو دوره برگزار کردم، ولی قبول دارم این خلاء وجود دارد این یک دغدغده هست من بازگو کرده ام ولی ردیف بودجه ای برای آن تعریف نشده، معتقد هستم که در زمینه مهمانداری به صورت رسمی و آکادمیک خیلی ضعیف هستیم و نیاز به برگزاری دوره های آموزشی داریم.
این امکان وجود دارد که اداره کل میراث فرهنگی ورود کرده و این دوره ها را برگزار کند؟
شاید بتواند، ولی خب این ضعف از خود ماست که از سازمان این درخواست را نداشته ایم آداب تشریفات خیلی مهم است باید لمسش کرد حتی من معتقد هستم دراین زمینه باید دوره های آموزشی خارج از کشور بر گزار شود یک هتل را که از نظر آداب معاشرت برجسته و استاندار است را نشان کنیم و بچه ها عملا از نزدیک ببیند. من بیشتر مواقع به بچه ها می گویم در برخورد بامهمان، فرض کنید مهمان خانگی شماست چطور سعی می کنید که با رضایت از خانه شما برود در اینجا دوبرابر بیشتر باید به مهمان توجه شود چون در قبال خدمات هزینه پرداخت می کند در هتل خودم شکر خدا با برگزاری دوره ها به یک سطح رضایت بخشی رسیده ایم، ولی خب معتقد هستم با ایده ال ها خیلی فاصله داریم .
چرا استقبال از دوره های آموزشی که دراین زمینه برگزار می شود از سوی اعضای جامعه هتلداران کمرنگ است؟
من معتقد هستم به مدیران بر می گردد، اول باید فرهنگ سازی کنیم، ببنید من به پرسنلم به چشم یک سرمایه نگاه می کنم به این معنی که آنها روزی بخواهند مدیریت یک هتل را برعهده بگیرند پس لازم می دانم که این نیرو از همین ابتدا همه دوره ها را آموزش ببیند تا روزی اگر در جایگاه من نشست بتواند به نحوه احسن مجموعه را اداره کند و همان نیرو باعث پیشرفت این صنعت شود من با این دید آموزش ها را لازم می دانم و اگر تمام مدیران هتل ها این نگاه را داشته باشند صنعت هتلداری ما رشد خواهد کرد.
با توجه به اینکه شما در جامعه هتلداران قم جوان هستید توانسته اید دو دوره عضو هیئت مدیره جامعه برگزیده شوید رمز موفقیت خودتان را چه می دانید ؟
من خودم را موفق نمی دانم و این نظر لطف شماست، من معتقد هستم یکی از دلایل موفقیت افراد علاقه ای است که به آن کار دارند، شاید ورود من به این صنعت غیر معمول و ناخود آگاه بود ولی الان هتلداری یکی از اولویت های زندگی من است به همین علت بیشتر وقتم را در هتل می گذارنم تا بدانم چکاری باید انجام بدهم که بهتر باشد ضعف و نقص کار کجاست. من بارها به بچه ها گفته ام اگر فکر کنیم بخاطر پول کار می کنیم موفق نمی شویم ولی اگرتوانستیم شخصیت دیگری در خود ایجاد کنید آن موقع موفق هستیم.
آیا در جامعه هتلداران ایران نماینده ای از ما حضور دارد ؟
بله آقای محمدتقی مستقیمی یکی از نمایندگان قم هستند که سال های زیادی در جامعه هتداران ایران دارای کرسی و جایگاه هستند وی همچنان یکی از مهرهای سنگین هتلداری ایران هستند من کنار ایشان بسیار آموخته ام.
در صنعت گردشگری قم چه مشکل و موانعی می بینید؟
مشکلات و موانع زیاد است من عضو کمیسیون گردشگری اتاق بزرگانی نیز هستم واحدهای اقامتی با مشکلات زیادی مواجه هستند دراین باب یک نامه نوشتم ودر ۱۴بند مشکلات را فهرست وار نام بردم هم به اتاق بازرگانی دادم و هم به مدیرکل میراث فرهنگی قم که در دست بررسی است. همه گردشگران و زائرانی که به قم می آیند خدمات می خواهند از شهرداری گرفته تا نیروی انتظامی در این زمینه دخیل هستند در همه جای دنیا ترانسفر(سهولت تردد) گردشگر بسیار مهم است برای مثال مسافر و یا زائر به قم می آید در مکانی باید از اتوبوس خارج شود برای رفتن به هتل محل اقامت باید سوار اتوبوس های شهرداری شود که آن هم اصلا در شان زائر ومسافر این شهر نیست. این ابتدایی ترین مشکل است. حال درکشورهای دیگر اینگونه نیست، در بعضی از کشورها تردد اتوبوس در بعضی جاها ممنوع است الا برای گردشگر این یک ارزش گذاری برای توریست است، ما بارها اعتراض کرده ایم، ولی هنوز تصمیم گیری نشده است. نبود یک فرودگاه یکی دیگر از مشکلات ماست برای شهری که کریدور ۱۷ استان کشور است چرا نباید یک فرودگاه داشته باشد که این هم یک خلاء بزرگ دیگر است.
راهکارها را در چه می بینید؟
ما در حرف های مدیران استانی یک شعار اصلی می شنویم گردشگری محور توسعه قم، اما حرف با عمل خیلی فاصله دارد، در همان نامه ۱۴بندی که اشاره شد راهکارها را نیز ذکر کرده ام که هیچ کدام برای قم هزینه ندارد این را با یقین می گویم اگر گردشگری در قم رونق بگیرید در قم یک بیکار هم نخواهیم داشت علتش این است خیلی از اشتغال ها زنجیر وار با این صنعت در ارتباط است، بنابراین با توسعه گردشگری مشکل بیکاری هم‌ بر طرف می شود.

یکی از عمده مشکلات قم در زمینه گردشگران کوتاه بودن زمان ماندگاری است چند سال پیش میانگین دوساعت بود، حالا به ۸ساعت رسیده علت این کوتاهی زمان ماندگاری را در چه می بینید؟
دلیلش نبود فضای تفریحی است اگر چند ساعت به زمان اقامت افزوده شده نه اینکه ما کاری کرده باشیم قطعا کاری نکرده ایم، این موجی است که به راه افتاده چرا که زائر این نیاز را درخودش دیده که به قم بیاید، اما درکنارش ما چه کرده ایم که این مسافر و یا زائر وفادار بماند و بار دیگر این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کند؟ هیچ کاری نکرده ایم..
برای جذب و افزایش ماندگاری چه باید کرد؟
فرهنگ سازی نیاز داریم آموزش فرهنگ توریست پذیری که ابتدا باید در سطح مدیران برگزارشود فرهنگ سازی را باید از خودمان شروع کنیم، الزام کنیم که مدیران اجرایی استان و کشورآموزش ببینند تا مدیران درد را لمس نکنند دوایی هم برای آن ندارند.درادامه باید بخشی از خدمات شهری به سمت و سوی خدمات گردشگری هدایت شود توسعه خدمات رضایت گردشگر را درپی خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که جامعه هلتداران با آن دست به گریبان است مسئله خانه مسافرهاست، راهکار را چه می بینید؟
مشکلی که وجود دارد این است طبق قانون در زمان پیک، خانه مسافرها حق دارند فعالیت کنند، اما ما می بینیم که این گونه نیست در همه فصل سال، خانه مسافرها فعالیت می کنند متاسفانه اغلب غیر مجاز هم هستند، این وضعیت در شهرهای دیگر هم بود، اما ساماندهی شده است جز درقم، متاسفانه جامعه هتلداران قم بازوی حمایتی ندارد. می گویند در قم هتل کم است درحالی که معتقدم هتل کم نداریم، ما با زمان پیک مواجه هستیم برای زمان پیک راهکارهایی وجود دارد آن هم مدیریت زمان سفرهای داخلی است، اگر نمی توانیم زمان مسافرهای خارجی را مدیریت کنیم می توانیم سفرهای داخلی را مدیریت کنیم مثل جزیره کیش برنامه را به گونه ای سرو سامان داد که کیش درتابستان پراست از مسافرهای داخلی، درقم هم این امکان وجود دارد باید این اراده وجود داشته باشد مدیران بخواهند، در زمینه خانه مسافرهای غیر مجاز مشکل جدی است چون معضلات زیادی به دنبال دارد، اما اراده و همت لازم برای جمع اوری آنها نیست.

اگر بخواهید در جای دیگری هتل داشته باشید کجا را ترجیح می دهید؟
مشهد را خیلی دوست دارم و بعد از آن شیراز اتفاقا در مشهد به من پیشنهاد شد ولی دیدم که زود است ولی این فکر و برنامه درذهنم است که در این دو شهر مقدس نیز هتل اقامتی داشته باشم.

ممنون از وقتی که در اختیار مخاطبان ما گذاشتید.